5/20/2013

Daftpunk 1995

Daft Punk : Dorian Lynskey gets beyond the helmets to talk to the notoriously shy French duo. The observer, Sunday 19 May 2013.

Five years in the making, Random Access Memories is a fabulously, heroically, sometimes ridiculously ambitious enterprise. First there's the cast of guests, which includes disco pioneers (Giorgio Moroder, Nile Rodgers), indie-rock stars (the Strokes's Julian Casablancas, Animal Collective's Panda Bear), house producers (Todd Edwards, DJ Falcon) R&B royalty (Pharrell Williams) and a singer-songwriter who wrote songs for Bugsy Malone and the Muppets (Paul Williams). There's the sheer sonic opulence, attained by snubbing computers in favour of veteran session musicians, legendary studios and a 70-piece orchestra.  "The music that's being done today has lost its magic and its poetry because it's rooted in everyday life and is highly technological," Thomas says with a sorrowful expression. "Then you have this classic repertoire of great music that feels like it's coming from this other, timeless place. We wanted to say that these classic albums that were ambitious in scope don't just belong to the past."

According to Thomas, Random Access Memories is like a movie, a painting, a fashion collection or "going on a journey in a small boat but you don't know if you're going to reach the other shore". Guy-Man, meanwhile, says precisely nothing for the first half-hour, preferring to sip his espresso, text, stare at the ceiling and generally pretend that I'm not there, his face naturally arranging itself into a weary scowl.  Eventually, in desperation, I ask Guy-Man if he agrees with Thomas last answer. "Yes," he says witheringly. "If I disagree I will tell you." I ask him why he's stayed silent. "Silence is better," he shrugs, and Thomas laughs.

Thomas blames the machines. For a man who has spent 12 years pretending to be a robot, he takes a remarkably dim view of digital music. "Computers aren't really music instruments. And the only way to listen to it is on a computer as well. Human creativity is the ultimate interface. It's much more powerful than the mouse or the touch screen." As an antidote to those wretched machines, they recorded Random Access Memories entirely live, with dozens of musicians, in studios in Paris, New York and Los Angeles. 

Guy-Man : "We don't actively try to feed people and annoy them with what we're doing," he says, leaning back. "We are not craving to be known. If we don't have this or that we are fine. You have to be self-content. The art is the first and only priority." 

 

Full article here/Article intégral ici : http://www.guardian.co.uk/music/2013/may/19/daft-punk-release-a-new-album 

Daft punk : Dorian Lynskey retire les casques du si timide duo français le temps d’une interview. The Observer dimanche 19 mai 2013.

Cinq années pour la création de Random Access Memories , un projet ambitieux, fabuleux, héroïque et parfois au bord du ridicule. Tout d’abord les nombreux artistes invités (Giorgio Moroder, Nile Rodgers), indie-rock stars (the Strokes's Julian Casablancas, Animal Collective's Panda Bear), house producers (Todd Edwards, DJ Falcon) R&B royalty (Pharrell Williams) et un chanteur compositeur qui écrit des chansons pour Bugsy Malone et les Muppets (Paul Williams). Une folie des grandeurs sonore grâce aux sons des ordinateurs au cours d’une session de musiciens vétérans dans des studios légendaires avec un orchestre de 70 personnes. « De nos jours la musique a perdu sa magie et sa poésie car elle s’enracine dans la vie quotidienne et reste trop technologique » dit Thomas un brin dépité. « A côté de ça il y a les grands albums classiques ambitieux qui paraissent venir d’une époque impalpable. Nous voulons que ces albums classiques ne demeurent pas dans le passé ».

Toujours selon Thomas, Random Access Memories  est comme un film, une peinture, un défilé de mode ou « voyager dans un bateau étroit sans savoir si vous allez atteindre la rive opposée. » Guy-Man (le compère de Thomas des Daftpunk) pendant ce temps ne dit strictement rien pendant la première demi-heure tout en buvant son café et en envoyant de textos. Il fixe le plafond en faisant comme si il n’était pas là exprimant une certaine lassitude. Un peu désespérément je lui demande s’il a le même point de vue que les dernières remarques de Thomas ; il me répond ‘oui’ d’un air désabusé, ‘si je ne suis pas d’accord je le dirai’. Je lui demande pourquoi il est silencieux et il me répond ‘le silence c’est mieux’ suivi d’un éclat de rire de Thomas.

Thomas accuse les machines. Pour un homme qui a prétendu pendant 12 ans être un robot, il a une sombre perspective de la musique digitale. « Les ordinateurs ne sont pas réellement des instruments de musique. Cependant un des seuls moyens de l’écouter est aussi avec l’ordinateur, alors. La créativité, c’est l’ultime échange. C’est beaucoup plus puissant que le parcours de la souris sur l’écran. » L’enregistrement live de Random Access Memories  est comme l’antidote à ces ignobles machines, avec des dizaines de musiciens, dans des studios à Paris, New York, Los Angeles.

Guy-Man : « Nous ne tentons pas de nourrir ou d’ennuyer les gens avec notre musique, nous ne cherchons pas la popularité. S’il nous manque ceci ou cela, tout va bien quand même. On doit se suffire à soi-même. L’art passe en premier et reste le but ultime. »


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